Loading...
info@nmts.com.tr 0216 629 35 68

BLOG

Zenginliğin Devrimi

Futurolog Alvin Toffler ve dünyayı çok iyi anlayan bir New Tork Times yazarı olan Thomas Friedman, globalleşmeyi, dünyada servetin el değiştirmesini ve iş yapma/para kazanma yöntemlerindeki değişikliği, geçmişten başlayarak şöyle anlatıyorlar:

Globalleşme 1.0 :İlk globalleşme dalgası. Amerika’nın keşfinden, sanayi devrimine kadar olan dönem. Kristof Kolomb Amerika’yı neden keşfetmişti, hatırlıyor musunuz? Hindistan’a gidiyordu aslında, yanlışlıkla keşfedildi Amerika.  Amacı,  Osmanlı İmparatorluğu’nun İpek Yolu vasıtası ile Doğu’dan elde ettiği zenginliğe alternatif bir  arka yol bulmaktı. Yani asıl amaç, doğal kaynaklara ulaşmaktı. O dönemin zenginleri sömürgeci devletler, kahve kralı, elmas madeni sahipleri, toprak ağaları oldu.

Globalleşme 2.0 : Dünya biraz daha globalleşiyor ve küçülüyor.Sanayi devriminden, 2000 yılına kadar olan dönem. Bu dönemde ise para kazanan, üretmeyi başarabilendi. Kaliteli üreten her fabrikanın kapısında kuyruk vardı. Kıymetli Amerikan, Alman daha sonraları Japon mallarını hatırlayın. Üretim önemliydi. Üretmeyi becerebilmek ciddi bir işti. Biz de ülkemizde bunu yaşadık. Garantisi bile olmayan, sağ dikiz aynası aksesuar olan yerli otomobili almak için 2 yıl sıraya girdiğimiz zamanları…

Globalleşme 3.0 : Dünyanın düz olduğu 2000’li yıllar. Thomas Friedman ‘Dünya Düzdür’ adlı kitabında, bu dönemde globalleşmenin hızlanması ile birlikte dünyada bütün ürünlerin ve nasıl benzer olduğunu anlatır. Bu dönemde üretim , başta Çin olmak dünyanın ucuz işçilikle çalışan ülkelerine kaydı. Kaliteli üretim sorun olmaktan çıktı. Önemli olan neyi üreteceğin ve pazarının olup olmadığı’ sorusu oldu.. Zira artık üretmek çok kolay. Ama aynı zamanda da çok şiddetli bir rekabet çağı bu.

Bu dönemin para kazananları artık üretenler değil. Üretim Çin’de çok ucuza yapılıyor. Standart işlerin hepsi gidiyor. Büyük Amerikan şirketlerinin nerede ise hepsinin çağrı merkezleri Hindistan’a taşındı. Bu dönemin zenginleri başka. Zenginler,bilgiyi kullanmayı bilenler artık. Bilgiden para kazananlar.

Erdemir özelleştirmesini hatırlarsınız. 2.5 milyar dolar bile etmedi binlerce çalışanın olduğu,  koskoca fabrika.  Hemen hemen aynı tarihlerde, dünyada büyük bir satış oldu. Steve Jobs’un (hani Apple/I-Pod/I-Phone mucidi) kurucusu olduğu Pixar isimli bir animasyon şirketi de (Kayıp Balık Nemo, Toy Story gibi karakterlerin yaratıcısı olan şirket) satıldı. Walt Disney aldı. Çünkü Walt Disney çizgi film çağında kalmıştı ve animasyon ile ilgili yetkinliğe sahip değildi. Bunu akıl edip, bu konuda şirketini geliştiren Steve Jobs’dan kaça mı aldı? Sıkı durun : Tam 7.5 milyar dolar... Çalışan sayısı mı? Erdemir’in yanından geçmez, hepsi bilgi işçisi....Fabrikası mı : Yok. Tasarım işi tamamen Pixar’da, tasarlanan karakterlerin alt işçiliği tamamen Hindistan’da ucuza çalışan programcılara yaptırılıyor.

Ben eğitimlerimde şu soruyu soruyorum katılımcılara : Hatırlıyor musunuz, Hulusi Kentmen, yani zengin adam eski Türk filmlerinde ne rol oynardı? Evet, doğru cevap : Fabrikatör …. Sonra, zengin ve şımarık oğlu, fabrikada çalışan bir işçi kıza aşık olurdu. Yani, zengin adam 1960-70-80’lerde  fabrikatördü. Elinde bir puro olurdu, sırtında ise röpdöşambr. Gözünüzün önüne geldi mi? Bu Globalleşme 2.0 çağı işte.

Peki, şimdi ikinci soru : Bugün dünyanın en zenginleri listesinde kimler var? İnternet girişimcileri değil mi? Dünyanın en çok para kazanan şirketlerinden birisi olan sadece 16 yıllık Google. Fabrikası var mı? Youtube’u düşünün mesela. Kurulması ile Google’a satılması arasında geçen süre 10 ay. Satış fiyatı 1.6 milyar dolar. Bir düşünün, ne üretir bu Youtube? Ben çekerim, başkası seyreder, Youtube para kazanır. Ne harika bir iş modeli. Bu tür iş modellerinde müşterinin yeni bir adı var : Türetici-Tüketen Üretici. Yani içeriği hem üretiyorsunuz, hem de tüketiyorsunuz, yani alıcısı oluyorsunuz.

Yani artık Globalleşme 3.0 çağındayız. Artık paranın nasıl kazanılacağı ve zenginler değişti. Zenginlik devrime uğradı. Para artık standart üretimde değil, bilgide, yenilikte, satabilmekte. Kısaca İNOVASYON’da...Google, Youtube, cep telefonu, bunların hepsi inovasyon. Böyle bir ürün bulup üretemiyorsanız, başkasının icat ettiğini üretmek artık çok uzun boylu para kazandırmıyor.

Nedir bu inovasyon derseniz, benim tanımım çok net: Şirketinize/Size para kazandıran, hayata geçirmeyi başardığınız  yeni bir fikir, yeni uygulama, yeni iş yapma yöntemi.  Öyle bir fikir ki, daha diğerleri aynı pazarda rekabet ederken, siz bambaşka bir pazar açıp, herkesten önce kaymağını alıyorsunuz.

 Bunu nasıl yapacağız derseniz, sizlere başlangıç için önerdiğim 2 yol var:

1.Müşterilere çok yakın olmak ve onları gözlemlemek. Onların ne istediğini, onlar daha söylemeden, onlar farkında bile değilken anlayabilmek.(Mesela WALKMAN: Bizler yürürken müzik dinleme ihtiyacımızın farkında bile değilken, Sony bu aleti çıkararak, daha önce var olmayan bir ihtiyacı yarattı)

 2.Zihnini açık tutup, dünyayı gözlemek ve kendini sürekli geliştirmek. Bana bu öğretildi, bu işten emekli olurum artık, değişiklik istemiyorum’ zihniyetinin dışına çıkıp, ‘Acaba benim yaptığım işle ilgili dünya nasıl değişiyor ve bu işle ilgili yetkinliğe ben nasıl sahip olurum?’ diye kafa yormak.

Özetle dünya, daha herkes çizgi film seyrederken animasyonla ilgili yetkinlik geliştirip, 7.5 milyar dolara satacağını bugünden hayal edenlerin dünyası artık...

Peki siz dünyanın nereye gideceğini düşünüyorsunuz?  Peki ya sektörünüzdeki para kazanma şekilleri nasıl değişecek? Ya yaptığınız işin geleceği sizce ne olacak? Bu konu ile ilgili hazırlığınız var mı? Kendi işinizin ‘gelecekteki hali’ ni  şimdiden hayal edip ona hazırlanmaya, yeni yetkinlikler edinmeye başladınız mı? Cevabınız ‘Hayır’ ise, bugünden sonra düşünmeye başlamanızı bütün kalbimle tavsiye ediyor ve bizi izleyin diyorum.  

Kazançlı günler dileklerimle,

 

Yazıda adı geçen kaynaklar:

1.Zenginlik Devrimi Nasıl Yaratılacak ve Hayatınızı Nasıl Değiştirecek?

Alvin Toffler,Heidi Toffler, Koridor Yayınları

2.Dünya Düzdür: 21.Yüzyılın Kısa Bir Tarihi

 Thomas Friedman,Boyner Yayınları

Scroll to Top